Muzyka Kenijska
Muzyka popularna
W kenijskiej muzyce popularnej dominuje gitara. Utwory
gitarowe są bardzo złożone i zawierają rytmy miejscowe i importowane,
głównie Kongijski cavacha. Muzyka ta zwykle zawiera różne wstawki i -
bardziej współczesne - popisowe solówki.
Teksty są zazwyczaj w Swahili albo Lingala, a czasem
w językach miejscowych, choć w radiu rzadko usłyszymy utwory w językach
"plemiennych".
Benga stała się popularna w późnych latach 60, głównie
w okolicach Jeziora Wiktorii. Słowo benga używane jest okazyjnie w odniesieniu
do każdej muzyki z rodzaju pop. Bass, gitara i perkusja są zwyczajowymi
instrumentami.
Wczesny XX wiek
Gitara była popularna w Kenii, jeszcze przed nadejściem XX wieku, znacznie
wcześniej, nim dotarła do innych krajów afrykańskich. Obok Paula Mwachupa
i Lukasa Tututu, Fundi Konde był jednym z pierwszych, najpopularniejszych
gitarzystów. W połowie lat 20 XX wieku pojawiły się w Mombasie pierwsze
kluby taneczne, grano w nich europejską muzykę dla chrześcijan.
W trakcie II Wojny Światowej, kenijscy i ugandyjscy muzycy
zostali wcieleni do wojska, żeby zapewnić rozrywkę w brytyjskiej armii
King's African Rifles i w ten sposób stworzyli bardzo znany w Kenii zespół
Rhino Band. W 1948 grupa rozpadła się. Cześć jej członków stworzyła Kiko
Kids i inne zespoły.
W latach 50 rozwinęły się w Kenii radio i technologia
nagrywania. Fundi Konde, znany gitarzysta, został wczesnym nadawcą i miał
duży wpływ na rozwijający się przemysł nagraniowy.
Styl kongijski finger i rozwój benga
Począwszy od roku 1952 dostępne były w Kenii nagrania
legendarnych gitarzystów z Kongo - Edouarda Masengo i Jeana-Bosco Mwendy.
Technika Bosco, grania kciukiem i palcem wskazującym (styl finger) stała
się popularna. Muzyka finger style jest szybka, opiera się na małych zespołach,
w których druga gitara wspiera pierwszą synkopowymi rytmami basowymi.
Ten styl stał się bardzo znany pod koniec tej dekady.
W kolejnej dekadzie wpływy z kwela i rumby wyparły styl
finger. Zespół Equator Sound Band był najbardziej popularnym zespołem
tego okresu. W Nairobi, we wczesnych latach 60 królowały grupy w stylu
Hodi Boys czy Air Fiesta, grające głównie przeróbki hitów pochodzących
z Ameryki, Wielkiej Brytanii czy Kongo. Inne zespoły, jak lubiany przez
publicznośc Shirati Jazz, wprowadzali innowacje do stylu benga.
W latach 70 styl benga osiągnął wyżyny i rozpowszechniały
go liczne, bardzo popularne zespoły jak: Victoria Jazz and the Victoria
Kings, the Continental Luo Sweet Band and Luna Kidi Band.
Swahili i kongijski pop
Dwa największe nurty muzyki pop granej w Kenii to "dźwięk
Swahili" i "dźwięk Kongo". Oba opierają się na rytmach
rumby pochodzącej z Demokratycznej Republiki Kongo. Muzykę Swahili można
poznać po znacznie wolniejszym rytmie, choć oba style miały tendencje
do mieszania się w późniejszych dekadach. Nurtów tych nie rozróżnia się
ze względu na język, choć generalnie teksty są w języku Swahili czy pokrewnym
Taiti. Oba bywają czasem śpiewane w Lingala albo innym z miejscowych,
kenijskich jezyków.
Muzycy z Demokratycznej Republiki Kongo byli najbardziej
popularnymi muzykami w Kenii w latach 70 i 80, dopiero we wczesnych latach
90 ich wpływy zmniejszyły się. Jednym z najdłużej istniejących i najbardziej
znanych kongijskich zespołów był Orchestre Virunga. W tym okresie muzycy
Swahili (wielu z Tanzanii) tworzyli głównie zespoły Wanyika. Te grupki,
często konkurencyjnych zespołów, zaczęły powstawać w 1971 roku, kiedy
to do Kenii przybył Arusha Jazz z Tanzanii, zmieniając nazwę na Simba
Wanyika Band. Zespół rozpadł się po raz pierwszy w 1978 roku i wielu jego
członków utworzyło Les Wanyika.
Pop hotelowy
W Kenii częściej spotyka się zespoły skierowane do turystów,
tworzące popularne covery, niż zespoły z nurtu kenijskiego pop i folk.
Zespół Them Mushrooms, utworzony w 1978 zaczął grać w hotelach w Nairobi
i był chyba najbardziej popularny z tego typu grup. Później zespoły hotelowe
jak Them Mushrooms czy Safari Sound zaczęły grać reggae.
Pop regionalny
Kamba żyją na południu i wschodzie od Nairobi. Ich muzyka
pop jest bardzo związana z benga, ale druga gitara gra, melodyjnie przeciwstawiając
się pierwszej. Najbardziej popularne zespoły Kamba grające pop wyłoniły
się w latach 70 i zalicza się do nich: Les Kilimambogo Brothers Band,
Kalambya Boys & Kalambya Sisters i Peter Mwambi & His Kyanganga
Boys.
Kikuyu, największa grupa etniczna Afryki, ma własną formę
muzyki pop. Pop Kikuyu wyróżniają żeńskie chórki, rzadkie w pozostałych
częściach Kenii. Największą gwiazdą Kikuyu pop jest Joseph Kamaru, a jego
hit "Celina" z 1967 roku, rozpowszechnił ten rodzaj muzyki.
Pozostał popularny dzięki komponowaniu kontrowersyjnych piosenek, krytykujących
kenijski rząd, następnie czerpał tematy z chrześcijaństwa, aby w 1993
roku zająć się komponowaniem muzyki gospel. Kikuyu pop odegrał ważna rolę
w rozwoju benga, głównie dzięki twórczości Daniela Kamau.
« powrót
|